Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Stepnica

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt Uchwały i Gminnego Programu Wspierania Rodziny

Projekt 

Uchwała Nr ............

Rady Miejskiej w Stepnicy

z dnia ……………. 2016 r.

 

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Stepnica  na lata 2016 - 2018

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2015, poz. 1515 z późn. zm.), w związku z art. 176 pkt 1 i 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz. U. z 2015, poz. 332 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Uchwala się Gminny Programu Wspierania Rodziny na lata 2016 - 2018, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Stepnica.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2016 r.

 

Załącznik do Uchwały Nr      /16

Rady Miejskiej w  Stepnicy

z dnia …………..

 

 

 

Gminny Program Wspierania Rodziny

w Gminie Stepnica na lata 2016 - 2018

 

 

 

 

 

 

Stepnica 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gminny program wspierania rodziny na lata 2016-2018, w gminie Stepnica opracowano na podstawie delegacji wynikającej z art. 176 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz. U. z 2015 r. poz. 332 z poźn.zm.),  w  myśl którego gmina zobowiązana jest do opracowania  i  realizacji   3- letnich  gminnych programów  wspierania  rodziny.

 

  1. Podstawa prawna

 

Realizacja polityki wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej opiera się między innymi w oparciu o niżej wymienione  akty prawne :

 

  1. Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późn. zm.),
  2. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 332 z poźn.zm.),
  3. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. 2015 r. poz. 163 z późn. zm.),
  4. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. 2014 r. poz. 1118 z późn. zm.),
  5. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. 2015 r. poz. 149 z późn. zm.),
  6. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. ( Dz. U. z 2015r. , poz.1390 z późn. zm.),
  7.  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2012 r. poz. 124 z późn. zm.),
  8. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.            (Dz. U. z 2015 r. poz. 1286 z późn. zm.),
  1.  Informacje ogólne

Gminny program wspierania rodziny na lata 2016-2018 w Gminie Stepnica opracowano na podstawie delegacji wynikającej z art. 176 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.  o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2015r.  poz. 332  z późn. zm.), w myśl którego gmina zobowiązana jest do opracowania  i realizacji 3- letnich gminnych programów wspierania rodziny.

 

Ustawa nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz organizacji pieczy zastępczej. Obowiązek ten jednostki samorządu terytorialnego realizują w szczególności we współpracy ze środowiskiem lokalnym, sądami i ich organami pomocniczymi, Policją, instytucjami oświatowymi, podmiotami służby zdrowia, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi.

Zgodnie z art. 176 cytowanej ustawy działania realizowane przez samorząd gminny to:

1) opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny;

2) tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;

3) tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego, oraz praca z   rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez:

a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do  specjalistycznego poradnictwa,

b) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,

c) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci;

4) finansowanie:

a) kosztów szkoleń dla rodzin wspierających,

b) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,

c) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, ponoszonych przez rodziny wspierające;

5) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym;

6) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;

7) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy;

 

 

 

 

 

Rodzina to podstawowe środowisko, które powinno zapewnić bezpieczeństwo emocjonalne dziecka. Oddziałuje w sposób świadomy i nieświadomy na jego osobowość, przekazując mu swój system wartości, tradycje, ukierunkowuje jego aktywność i postępowanie na całe życie. Powinna być najbardziej stabilnym punktem odniesienia w doświadczeniu dziecka. Dlatego, jeśli w funkcjonowaniu rodziny pojawiają się problemy, instytucje i służby powołane do wspierania rodziny zobowiązane są do udzielenia wszechstronnej pomocy oraz podjęcia na jej rzecz określonych prawem działań. Problemy występujące w rodzinie często są złożone i wymagają interdyscyplinarnych, kompleksowych działań opisanych w niniejszym programie.

  1. Diagnoza 

Pod opieką Ośrodka Pomocy Społecznej w Stepnicy na dzień 31.12.2015r. było 249 rodzin z czego 131 czyli 52,61% stanowią rodziny z dziećmi, w których wychowuje się 284 dzieci.

 

Tab. 1 Rodziny objęte opieką Ośrodka Pomocy Społecznej w Stepnicy

 

2013 r.

2014 r.

2015 r.

Liczba rodzin objętych opieką ośrodka

318

283

249

w tym nowych rodzin objętych opieką ośrodka

52

37

28

Liczba rodzin z dziećmi objętych opieką ośrodka

132

124

131

w tym nowych rodzin z dziećmi objętych opieką ośrodka

26

22

10

Liczba rodzin z dziećmi objętych opieką ośrodka, w której zidentyfikowano trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych

32

24

21

w tym nowych rodzin z dziećmi objętych opieką ośrodka, w której zidentyfikowano trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych

4

2

6

 

 

Pomoc udzielana wyżej wymienionym rodzinom jest przyznawana w związku

z różnymi problemami występującymi w tych rodzinach, główne z nich to: bezrobocie, alkohol, ubóstwo oraz bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych .

 

Tabela 2. Rodziny objęte opieką Ośrodka Pomocy Społecznej w Stepnicy, które trafiły ze względu na uruchomioną procedurę Niebieskiej Karty.

 

 

2013 r.

2014 r.

2015 r.

Liczba Niebieskich Kart

5

6

3

Liczba rodzin objętych programem

5

6

3

w tym nowych rodzin objętych programem

3

2

2

Liczba rodzin z dziećmi objętych programem

2

4

3

w tym nowych rodzin z dziećmi objętych programem

0

2

3

Liczba rodzin z dziećmi objętych programem, w której zidentyfikowano trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych

2

4

3

 

Tabela 3. Wykorzystanie instrumentu „asystent rodziny”

 

2013 r.

2014 r.

2015 r.

Liczba asystentów rodziny

1

1

1

Liczba rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny

8

10

12

w tym liczba dzieci objętych wsparciem asystenta rodziny

19

23

32

 

Tabela 4. Działania Sądu dotyczące wspierania rodziny.

 

 

2013 r.

2014 r.

2015 r.

Liczba rodzin w stosunku, do których wnioskowano do sądu o odebranie dzieci, wgląd w sytuację rodziny itp.

8

9

1

w tym liczba dzieci, o które wnioskowano do sądu

12

21

1

Liczba rodzin, wobec których sąd wydał postanowienie o umieszczenie dzieci w pieczy zastępczej

3

1

1

w tym liczba dzieci, których dotyczyła decyzja sądu

5

6

1

 

 

Ważnym ogniwem w procesie pomocy rodzinom jest system oświaty w gminie Stepnica, w skład którego wchodzą Zespół Szkolno – Przedszkolny im. Konstantego Maciejewicza w Stepnicy, Gimnazjum im. Dywizjonu 303 w Stepnicy oraz Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Racimierzu.

Liczbę dzieci w poszczególnych placówkach w latach 2013/2014, 2014/2015 oraz 2015/2016 przedstawia poniższa tabela;

 

Tabela 5.Liczba dzieci w szkołach na terenie Gminy Stepnica

 

Rok szkolny

2013/2014

2014/2015

2015/2016

Liczba dzieci

 

 

Przedszkole

124

120

100

 

Szkoła Podstawowa w Racimierzu

115

118

130

 

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stepnicy

186

211

229

 

Gimnazjum

138

134

126

 

 

Niewielka liczba dzieci wypełnia obowiązek szkolny oraz korzysta z opieki przedszkolnej poza terenem gminy. Wszystkie dzieci z rodzin, w których dochód nie przekracza 150% kryterium dochodowego określonego w przepisach o pomocy społecznej otrzymują posiłki. Poniższa tabela przedstawia dożywianie dzieci w latach 2013 – 2015.

 

Tabela 6 .Liczba dzieci dożywianych w szkołach na terenie Gminy Stepnica

 

2013 r.

2014 r.

2015 r.

Liczba rodzin objętych programem „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”

 

73

 

70

 

61

w tym liczba dzieci,

140

139

130

Liczba posiłków

17 297

16 667

17 757

 

  1. Dzieci z Gminy Stepnica umieszczone w pieczy zastępczej w latach 2013-2015 – dynamika zjawiska

Gdy dochodzi do sytuacji, w której rodzice zostają trwale lub czasowo pozbawieni praw rodzicielskich lub władza ta została ograniczona, sąd postanawia o ustanowieniu nad dzieckiem opieki zastępczej i umieszczeniu poza rodziną biologiczną.

Obowiązująca od 1 stycznia 2012 r. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 332 z poźn.zm.) nakłada na gminy nowe zadania, dotychczas                                         w ustawodawstwie nieujmowane. W ustawie unormowano kwestie związane z opieką nad dzieckiem pozbawionym jej ze strony rodziny biologicznej.  Określono także zasady współfinansowania przez gminę pobytu dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo –terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym. Wydatki te ponosi gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej.

W przypadku umieszczenia dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej,  placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki w wysokości:

  1. 10% w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej,
  2. 30% w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej,
  3. 50% w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej.

Przepisów powyższych nie stosuje się w przypadku, gdy dziecko zostało umieszczone w pieczy zastępczej przed dniem 1 stycznia 2012 r.

Tabela 7.  Dzieci z Gminy Stepnica umieszczone w pieczy zastępczej  i związane z tym wydatki ponoszone  przez gminę w latach 2013-2015

               

2013 r.

2014 r.

2015 r.

Liczba dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej

16

27

24

w tym liczba dzieci, za które gmina ponosiła odpłatność

16

15

14

Rodziny zastępcze

16

25

21

Placówka opiekuńczo-wychowawcza

0

2

3

 

Wydatkowana kwota (zł)

 

21 607,06

 

31 301,63

 

51 368,68

 

 

  1. Zasoby

 

  1. Realizowane programy z zakresu wspierania dziecka i rodziny

Ważnym narzędziem wsparcia dziecka i rodziny było tworzenie i realizacja programów i projektów osłonowych, w tym m. in. realizowany przez Ośrodek Pomocy Społecznej projekt systemowy „Z bezradności do aktywności” obejmujący swoimi działaniami rodziny z problemami opiekuńczo-wychowawczym, w ramach projektu zatrudniony był asystent rodziny, psycholog, doradca zawodowy. Przy współpracy z Centrum Edukacji Nieformalnej i Outdooru w Czarnocinie realizowano projekty w roku 2014  „Otwórz siebie”, gdzie udział wzięło15 dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. W roku 2015 w projekcie „Narodziny Rodziny” kontynuowano  wcześniejsze działania o charakterze edukacyjnym, skierowane do dzieci i młodzieży i rozszerzono je włączając  ich rodziców. W przedsięwzięciu udział w wzięło 10 rodzin z problemem opiekuńczo-wychowawczym. Wsparcie i pomoc w ramach tego działania kierowane było do osób i rodzin, które z rożnych przyczyn nie mogą funkcjonować prawidłowo w oparciu o posiadane środki i zasoby. Wsparcie miało charakter wielopłaszczyznowy i obejmowało zarówno poprawę ich warunków bytowych jak i wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, barier w dostępie do leczenia, rehabilitacji, wypoczynku i inne. Priorytetem pomocy było zapewnienie dzieciom i młodzieży ze środowisk zagrożonych i dysfunkcyjnych ciepłych posiłków, wyposażenia w podręczniki i artykuły szkolne, opieki przedszkolnej, wypoczynku i możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego.

 

Ośrodek został objęty dodatkowo wsparciem asystenta rodziny w ramach konkursu Resortowego Programu Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej „Asystent rodziny 2015”. Wytypowane przez tut. Ośrodek rodziny zostały objęte pomocą ze względu na trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej i funkcjonowania w środowisku. Asystent rodziny prowadził pracę z rodziną za jej zgodą i przy jej aktywnym udziale. Objęte opieką rodziny, to rodziny niepełne, wielodzietne, borykające się z ubóstwem, uzależnieniami, a w szczególności z problemami opiekuńczo – wychowawczymi. Nadrzędnym celem pracy asystentów było powstrzymanie tendencji zabierania dzieci z rodzin biologicznych i umieszczania w pieczy zastępczej. Działania asystenta miały charakter codziennych niemal kontaktów z rodzinami, wspieranie i dyscyplinowanie klientów w pracy nad zapewnieniem godziwej egzystencji i bezpieczeństwa dzieciom w tych rodzinach.

Z doświadczeń 2015r. wynika, że zamierzony cel został w dużym stopniu osiągnięty, bowiem osoby  w rodzinach:

- podejmowały leczenie odwykowe (stacjonarnie i ambulatoryjnie),

- poprawiła się wzajemna relacja między rodzicami i dziećmi (nastolatkami), przerwanie przemocy domowej,

- uregulowały sytuację prawną  (rozwód, alimenty, wnioski o eksmisję, inne),

- zwiększyło się zainteresowanie wynikami dzieci w szkole, higieną osobistą, podejmowanie leczenia dzieci.

 

  1. Instytucje i organizacje działające w obszarze wspierania rodziny na terenie Gminy Stepnica

 

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej,
  2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  3. Zespół Szkolno – Przedszkolny im. Konstantego Maciejewicza w Stepnicy,
  4. Gimnazjum im. Dywizjonu 303 w Stepnicy,
  5. Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Racimierzu,
  6.  Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
  7.  Policja,
  8.  Samodzielny Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Elżbieta Weryszko,
  9.  Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Vita-S,”
  10.  Urząd Miasta i Gminy,
  11.  Organizacje pozarządowe, stowarzyszenia i związki sportowe.

 

Instytucje i organizacje z poza terenu Gminy Stepnica

 

  1. Sąd Rejonowy w Goleniowie
  2. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Goleniowie,
  3. Powiatowy Urząd Pracy w Goleniowie,
  4. Organizacje pozarządowe.

 

  1. Cele Programu

        Program Wspierania Rodziny jest dokumentem przewidzianym do realizacji na lata 2016-2018.       Jego kluczowym celem jest stworzenie spójnego systemu środowiskowej pracy opiekuńczo-wychowawczej, dzięki któremu zwiększą się szanse życiowe dzieci z zaniedbanych środowisk bez konieczności zrywania więzi z rodziną.

Pierwszym i priorytetowym celem szczegółowym niniejszego Programu jest to, aby dziecko miało prawo rozwijać się w rodzinie biologicznej. Zawiera on propozycje skorelowanych działań, zarówno profilaktycznych, jak i zmniejszających skutki patologii, skierowanych do rodzin, które wymagają pomocy nie tylko materialnej, ale głównie socjalnej oraz specjalistycznej (psychologicznej, prawnej, pedagogicznej). Proponowane działania mają za zadanie wesprzeć rodziny z „grupy ryzyka”, w pełnieniu jej podstawowych funkcji, w myśl zasady, że w pierwszej kolejności wykorzystywane powinny być zasoby i możliwości własne rodziny.

       Najważniejsze z tych działań to:

 

  • Edukowanie rodziców, poprzez dostarczanie im wiedzy o prawidłowościach lub nieprawidłowościach funkcjonowania rodziny i ich znaczenia dla rozwoju dziecka;
  • Wspieranie, m. in. poprzez poradnictwo rodzin przeżywających różnorakie trudności;
  • Konsultacje dla osób zgłaszających problemy wychowawcze z dzieckiem;
  • Trening umiejętności życiowych.
  • Zapewnienie w miarę istniejących możliwości finansowych gminy lokali mieszkalnych.

 

 

Pomoc udzielana dziecku i rodzinie będzie obejmować:

  • Bezpośrednie kontakty z rodziną  i dzieckiem;
  • Mediacje i negocjacje dotyczące ich postępowania i korekty sytuacji;
  • Pomoc doraźną tj., pomoc materialną, napisanie podania, pisma, prośby itp., pomoc w załatwieniu spraw urzędowych,
  • Pomoc długofalową tj., objęcie rodzin pomocą asystenta rodziny, objęcie dziecka opieką przez placówkę wsparcia dziennego, zorganizowanie indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych, udzielanie porad w sprawach życiowych, związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, budżetu rodzinnego, pielęgnacją i zdrowotnymi potrzebami dzieci, wsparcie w postaci wolontariuszy.

 

Drugim ważnym celem szczegółowym programu jest pomoc rodzinom dysfunkcyjnym, z problemami opiekuńczo-wychowawczymi i dotkniętymi zjawiskiem przemocy.

Najważniejsze z tych działań to:

  • Tworzenie oraz rozwój opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego,
  • Organizowanie szkoleń i tworzenie warunków działania rodzin wspierających,
  • Monitorowanie środowisk zagrożonych trudnymi sytuacjami życiowymi, zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny,
  • Skoordynowana i kompleksowa pomoc ze strony wszystkich instytucji i organizacji działających na rzecz dziecka i rodziny – systematyczne spotkania zespołu interdyscyplinarnego, w skład, którego wchodzą: pracownik socjalny, pedagog, dzielnicowy, kurator, asystent rodziny,
  • Zapewnienie specjalistycznego poradnictwa rodzinnego w tym: terapii indywidualnej, terapii grupowej, terapii rodzinnej,
  • Podejmowanie działań w kierunku reintegracji rodzin i zapewnienie dziecku optymalnej formy opieki,
  • Zapewnienie miejsca schronienia dla osób doświadczających przemocy,
  • Współpraca ze szkołami w zakresie rozwiązywania problemów z dziećmi.

 

Trzecim celem szczegółowym programu jest powrót dziecka z pieczy zastępczej do rodziny naturalnej. Podstawowym zadaniem do realizowania tego celu jest inicjowanie działań niezbędnych do uregulowania sytuacji życiowej rodziny i umożliwienie powrotu dziecka. Rodziny, których dzieci opuszczają zastępcze formy opieki wymagają długoterminowego, systematycznego i specjalistycznego wsparcia w pełnieniu ról rodzicielskich. Realizacja założeń przyjętych w programie pozwoli udzielić rodzinie szybkiej i skutecznej pomocy, aby dziecko mogło do niej powrócić na stałe.

Reasumując, Program Wspierania Rodziny chcąc przeciwdziałać zdiagnozowanym problemom, kieruje się następującymi zasadami:

  1. Podejmowanie wczesnych działań profilaktycznych zanim narosną problemy;
  2. Praca z dzieckiem w jego środowisku rodzinnym;
  3. Szybkie działania nakierowane na powrót dziecka do rodziny naturalnej;
  4. Praca z dziećmi i młodzieżą zapobiegająca ich wykluczeniu społecznemu.

 

 

  1. Finansowanie Programu

 

Program będzie finansowany z budżetu Gminy Stepnica, budżetu państwa oraz środków pozyskanych z poza budżetu (granty, konkursy itp.).

  1. Monitorowanie Programu

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Stepnicy, co roku będzie monitorował  i w razie potrzeby aktualizował program na postawie przedstawianych Radzie Miejskiej w Stepnicy  sprawozdań  z  jego realizacji.

 

 

  1. Harmonogram działań pomocowych na lata 2016-2018

Zadania

Realizatorzy i partnerzy

Przewidywane efekty

Czas realizacji

 

 

Analiza sytuacji rodzin zagrożonych kryzysem

  • Ośrodek Pomocy Społecznej,
  •  Placówki szkolne,
  • GKRPA,
  • Sąd Rejonowy w Goleniowie
  • Zespół interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie

 

 

 

 

zapobieganie  powstawaniu sytuacji kryzysowych w rodzinach poprzez wczesne reagowanie na pojawiające się

trudności

 

 

 

 

 

 

Sposób ciągły w okresie trwania programu

Monitorowanie sytuacji dziecka w rodzinach zagrożonych kryzysem

  • Ośrodek Pomocy Społecznej,
  •  Placówki szkolne na terenie Gminy Stepnica
  • GKRPA
  • Zespół Interdyscyplinarny ds. przemocy w rodzinie.
  • Sąd Rejonowy w Goleniowie

 

 

 

natychmiastowe reagowanie na pojawiające się problemy w

rodzinie

 

 

 

 

 

Sposób ciągły w okresie trwania programu

 

Upowszechnienie funkcji asystenta rodziny

 

 

 

  • Ośrodek Pomocy Społecznej,

 

· zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie prawidłowych wzorów

wychowawczych i poprawy relacji między członkami rodziny

· wzmocnienie pozytywnych postaw i rozwiązywania problemów rodzicielskich

·rozwinięcie kompetencji opiekuńczych i wychowawczych

rodziców

· poprawa funkcjonowania rodziny

· zwiększenie  świadomości

społecznej w zakresie zadań

realizowanych przez asystentów rodziny

Sposób ciągły w okresie trwania programu

Wdrażanie programów nakierowanych na pracę z rodziną zagrożoną kryzysem, niewydolną wychowawczo

  • Ośrodek Pomocy Społecznej,
  •  Placówki szkolne na terenie Gminy Stepnica
  • GKRPA
  • Organizacje pozarządowe

 

· zwiększenie świadomości w zakresie prawidłowych wzorców wychowawczych

· nabycie lub zwiększenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych

 

 

Sposób ciągły w okresie trwania programu

 

Dostęp do poradnictwa rodzinnego

  • Ośrodek Pomocy Społecznej,
  •  Placówki szkolne na terenie Gminy Stepnica
  • GKRPA
  • Organizacje pozarządowe

· udzielanie niezwłocznego wsparcia rodzinom w kryzysie

· poprawa funkcjonowania rodzin i osób korzystających ze

wsparcia

· poprawa relacji między członkami rodziny

 

Sposób ciągły w okresie trwania programu

Ustanowienie rodzin wspierających

 

  • Ośrodek Pomocy Społecznej

· przekazanie prawidłowych wzorców wychowawczych

· wzmocnienie pozytywnych postaw rodzicielskich

 

Sposób ciągły w okresie trwania programu

 

Opracowała:

Alina Adamowska-Karczewicz

 

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Gminny program wspierania rodziny lata2016-2018.docx (DOCX, 90.40Kb) 2016-03-17 10:01:09 231
projekt uchwały wspieranie rodziny.docx (DOCX, 14.88Kb) 2016-03-17 10:01:09 211
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariola Kwiryng

Data wytworzenia:
17 mar 2016

Osoba dodająca informacje

Mariola Kwiryng

Data publikacji:
17 mar 2016, godz. 10:00

Osoba aktualizująca informacje

Mariola Kwiryng

Data aktualizacji:
17 mar 2016, godz. 10:01