Zadania i kompetencje
Gmina Stepnica jest wspólnotą samorządową osób mieszkających w jej granicach administracyjnych.
Gmina posiada osobowość prawną. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Siedzibą władz gminy jest Stepnica.
ZADANIA GMINY.
Do zakresu działania gminy Stepnica należą zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina wykonuje je we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Gmina wykonuje zadania:
1) własne, służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej,
2) zlecone z zakresu administracji rządowej lub samorządowej na mocy obowiązujących ustaw oraz powierzone na podstawie porozumień z organami tej administracji.
Rada Miejska
1. Organem stanowiącym i kontrolnym jest Rada Miejska w Stepnicy
2. Rada składa się z radnych wybranych przez mieszkańców gminy, w liczbie określonej ustawą.
3. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących.
-
Przewodniczący rady organizuje i koordynuje pracę Rady zgodnie z art.19 ustawy o samorządzie gminnym.
5. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
6. Rada Miejska przyznaje odrębną uchwałą diety i zwrot kosztów podróży radnym oraz sołtysom lub reprezentującym ich członkom rad sołeckich
7. Rada wykonuje swe funkcje na sesjach oraz w okresie między sesjami za pośrednictwem radnych, przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady oraz komisji.
8. Rada rozpatruje i rozstrzyga na sesjach w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do kompetencji.
9. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości niezbędnej do wykonania swoich zadań zgodnie z planem pracy Rady, nie rzadziej niż raz na kwartał.
10. Roczny plan pracy Rady winien być uchwalony do końca lutego każdego roku.
11. Rada w każdym czasie może dokonać zmian i uzupełnień planów pracy.
12. Dla rozpatrzenia spraw szczególnej rangi Rada zwołuje sesje uroczyste.
13. Podczas sesji uroczystej mogą być podejmowane wyłącznie rezolucje.
14. W celu sprawnego wykonywania zadań Rada powołuje komisje stałe określając ich nazwę, przedmiot działalności i skład osobowy.
15. Do zadań Komisji stałych należy:
a) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych Komisji przez Radę i Burmistrza Miasta i Gminy oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji,
b) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą w formie pisemnej,
c) opracowywanie stanowisk dla Rady w sprawach dla których Komisja została powołana,
d) kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie objętym ich działalnością merytoryczną.
16. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii, wniosków, stanowisk przedkładanych Radzie do uchwalenia.
17. Rozstrzygnięcia Komisji zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
18. W celu wykonania określonych zadań Rada może powołać Komisje doraźne.
19. W uchwale powołującej Komisję doraźną Rada określa:
a) skład osobowy,
b) zadanie do wykonania dla którego powołuje się Komisję,
c) czas jej działania.
20. O sposobie wykonania prac Komisja informuje Radę poprzez złożenie sprawozdania i ulega rozwiązaniu.
Organem wykonawczym gminy jest: BURMISTRZ MIASTA I GMINY
1. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
-
przygotowanie projektów i wykonanie uchwał Rady,
-
określanie sposobu wykonania uchwał,
-
gospodarowanie mieniem komunalnym,
-
wykonywanie budżetu,
-
zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
-
kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,
-
składanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,
-
udzielanie kierownikom podległych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej pełnomocnictwa do działania oraz udzielanie zgody na dokonywanie przez nich czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu,
-
wydawanie w formie zarządzeń przepisów porządkowych w przypadkach nie cierpiących zwłoki,
-
przygotowanie sprawozdań ze swojej działalności,
-
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
-
wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2. Rozstrzygnięcia Burmistrza, które nie wymagają formy decyzji lub postanowienia administracyjnego wydawane są w formie zarządzeń.
3. Wójt prowadzi rejestr wydanych zarządzeń.
4. W realizacji zadań własnych Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.
5. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
6. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miasta i Gminy określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
7. Burmistrz wykonuje inne czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.
8. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym.
9. Rada Miejska ustala wynagrodzenie Burmistrza.
10. Pozostałe czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Zastępca Burmistrza lub Sekertarz Gminy.
11. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz.
12. Burmistrz może upoważnić Zastępcę Burmistrza do składania oświadczeń samodzielnie lub z inną osobą.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maciej Herman Data wytworzenia:
04 lut 2004
Osoba dodająca informacje
Jakub Duszczak Data publikacji:
16 lip 2003, godz. 11:32
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Herman Data aktualizacji:
02 sty 2019, godz. 08:49