Uchwała Nr XXXIX/337/06 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007 i preliminarza wydatków na 2007 r.
UCHWAŁA Nr XXXIX/337/06
RADY GMINY STEPNICA
z dnia 26 października 2006 r.
w sprawie : uchwalenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007 i preliminarza wydatków na 2007 r.”
Na podstawie art.41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231 i Nr 167, poz.1372, z 2003 r. Nr 80, poz.719 i Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz.1597, Nr 273, poz. 2703, oraz z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz.1110 i Nr 155, poz. 1298 i Nr 179 poz.1485 ) Rada Gminy uchwala, co następuje :
§ 1. Przyjmuje się do realizacji
„Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych na 2007 rok i preliminarz wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Stepnicy na 2007 rok” stanowiących załącznik Nr 1 i 2 do niniejszej uchwały .
§ 2. Zobowiązuje się Wójta gminy do złożenia Radzie Gminy sprawozdania z realizacji zadań objętych programem w terminie do dnia 28 lutego 2008 r.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy .
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .
Załącznik nr 1 do uchwały Nr XXXIX/337/06
Rady Gminy Stepnica
z dnia 26 października 2006 r.
Preliminarz przychodów i wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Stepnicy na rok 2007 .
Przychody :
1. Wpływy z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych .
60.000,00 zł
Wydatki:
Dostępność pomocy terapeutyczno - rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu / profilaktyka, lecznictwo/ :
17.100, 00 zł
- opinie lekarza biegłego - 2.300,00 zł
- opinie lekarza biegłego psychiatry /zlecone przez sąd / - 1.500, 00 zł
- opinie biegłego psychologa zlecone przez sąd - 1.500 ,00 zł
- terapia osób uzależnionych od alkoholu i zwrot
kosztów dojazdu - 5.500,00 zł
- zastosowanie środka awersyjnego - 2.800,00 zł
- porady psychologa - umowa /1 raz w m-cu/ - 3.000,00 zł
- opłaty sądowe - 500,00 zł
Organizacja czasu wolnego - 25.400,00 zł
1/ Maratony trzeźwości -
- koszty transportu autobusowego - 3.800,00 zł
- partycypacja w organizacji „Maratonu Trzeźwości”
w Goleniowie 1.000,00 zł
2/ Dofinansowanie świetlicy socjoterapeutycznej
w Stepnicy /TPD/ 13.000,00 zł
3/ Dofinansowanie czasu wolnego
/organizacja imprez przez sołectwa, zakup sprzętu sportowego,
turnieje sportowe, wyposażenie świetlic wiejskich i in./
5.100,00 zł
4/ Dofinansowanie kolonii letnich dla dzieci z rodzin
patologicznych 2.500,00 zł
III. Wynagrodzenie członków GKRPA, delegacje - 10.000,00 zł
IV. Zakup materiałów biurowych i inne wydatki - 1.000,00 zł
Partycypacja w kosztach utrzymania
Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Goleniowie - 1.505,00 zł
VI. Organizacja imprezy „Festyn Trzeźwości „ - 2.995,00 zł
w Stepnicy
Razem 58.000,00 zł
Kwota pozostała tj. 2.000,00 zł przeznaczona zostanie na realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2007 rok.
Załącznik nr 2 do Uchwały XXXIX/337/06
Rady Gminy Stepnica
z dnia 26 października 2006 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W GMINIE STEPNICA NA ROK 2007
PODSTAWA OPRACOWANIA PROGRAMU.
Art. 41 ust. 2 ustawy z 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.).
Sytuację prawną w zakresie obrotu alkoholem na wynos i do konsumpcji na miejscu, usytuowanie punktów sprzedaży określa Uchwała Nr V/39/03 Rady Gminy Stepnica z dnia 17 lutego 2003 r. zmieniająca Uchwałę Nr III/18/02 Rady Gminy Stepnica z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia na terenie gminy Stepnica liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do sprzedaży oraz zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (Dz. Urzęd. Woj. Zach. z 2003 r. Nr 26, poz. 378).
CELE PROGRAMU.
Profilaktyka jak i zmniejszanie problemów alkoholowych, które występują na terenie gminy Stepnica.
Realizacja ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Powyższe cele realizowane są poprzez działanie władz, jednostek organizacyjnych, komisji d/s rozwiązywania problemów alkoholowych oraz we współpracy z instytucjami, osobami fizycznymi i innymi podmiotami zainteresowanymi w osiągnięciu celów programu.
DIAGNOZA STANU PROBLEMÓW.
Systematyczna analiza sytuacji dotyczącej problemów alkoholowych na podstawie bieżących informacji od:
Ośrodka Pomocy Społecznej
Policji
Służby Zdrowia
Zakładów pracy
Placówek Oświatowo-Wychowawczych
Kuratorów społecznych i sądowych
Kościoła
Rady Gminy
Sołtysów
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogólne określenie szkód powodowanych przez spożycie alkoholu:
a) szkody u osób pijących:
kłopoty zdrowotne wywoływane lub stymulowane przez alkohol;
zahamowanie możliwości kariery życiowej;
zakłócenie rozwoju psychofizycznego;
b) szkody w rodzinie z problemem alkoholowym:
schorzenia somatyczne powodowane chronicznym stresem, zaburzeniem emocjonalnym, demoralizacją i zubożeniem;
przemoc fizyczna i psychiczna;
pogorszenie sytuacji materialnej rodziny;
niszczenie stabilizacji, bezpieczeństwa i jedności rodziny.
szkody w środowisku pracy:
wypadki, choroby, kalectwo;
problemy dyscyplinarne, zmniejszona wydajność pracy, straty w produkcji.
szkody społeczne:
przestępczość pod wpływem alkoholu;
prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwym;
wzrastające bezrobocie;
zwiększenie nakładów na służbę zdrowia;
wzrost skali problemów społecznych i związane z tym zwiększenie nakładów na opiekę społeczną.
e) wykroczenia związane z obrotem alkoholem:
nielegalny import, produkcja i sprzedaż napojów alkoholowych;
sprzedaż alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym;
niedozwolona reklama i promocja napojów alkoholowych.
ZADANIA WŁASNE GMINY.
Zadania te obejmują:
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży;
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
CELE BAZOWE I METODY DZIAŁAŃ.
Zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu:
wdrożenie programów profilaktycznych;
edukacja wychowawców, rodziców w zakresie pomocy młodzieży w kształtowaniu pozytywnych postaw;
profilaktyka wobec grup podwyższonego ryzyka (dzieci z rodzin alkoholowych);
wspieranie przedsięwzięć związanych z organizacją czasu wolnego bez alkoholu;
przyjmowanie ofert, związanych z wykonaniem celów niniejszego programu, składanych przez instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne;
dofinansowanie imprez, konkursów, wycieczek dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym;
podniesienia poziomu świadomości społecznej na temat problemów rodzin alkoholowych;
włączenie kościołów do prowadzenia profilaktyki i promowania życia w trzeźwości.
Zmniejszenie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu:
prowadzenie edukacji społecznej;
wspieranie środowisk samopomocowych dla osób uzależnionych;
sporządzanie opinii przez lekarzy biegłych ;
działania zmierzające do kierowania osób uzależnionych na leczenie odwykowe.
Zmniejszenie ilości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego:
ţ promowanie działającego już punktu konsultacyjnego i spotkań z psychologiem
zwiększenie skuteczności interwencji i działań wobec osób używających przemocy pod wpływem alkoholu ( Niebieska Karta w OPS i Policji);
inicjowanie i wspieranie środowiskowych grup społecznych, tworzenie grup wsparcia.
Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym:
szczegółowa ewidencja wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
kontrola przestrzegania określonych ustawą warunków sprzedaży jak i podawania napojów alkoholowych (zakaz sprzedaży osobom nieletnim lub nietrzeźwym);
podejmowanie interwencji, polegającej na występowaniu w charakterze oskarżyciela publicznego w związku z naruszeniem zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim jaki i nietrzeźwym.
prowadzenie kampanii edukacyjnej wśród sprzedawców w szczególności poprzez organizowanie szkoleń dla osób sprzedających alkohol.
Prowadzenie kontroli przez Członków Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na podstawie upoważnień wydanych przez Wójta Gminy Stepnica w zakresie przestrzegania zasad sprzedaży napojów alkoholowych.
ZASADY WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLWYCH.
Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wypłacane jest w formie umowy zlecenia;
Przewodniczący GKRPA - 60 zł za każde posiedzenie komisji; Członkowie GKRPA - 40 za każde posiedzenie komisji.
Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie zatwierdzonych merytorycznie przez Wójta Gminy list wypłat.
Zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej przy wykonywaniu czynności związanych z realizacją programu, wypłacony jest na podstawie zaakceptowanych przez Wójta wniosków.
Wypłaty dokonywane są w formie przelewów na konto osobiste każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
SPODZIEWANE KORZYŚCI Z UCHWALENIA I REALIZACJI PROGRAMU.
Rada Gminy uchwala niniejszy program w przekonaniu, iż jego realizacja przyczyni się do ograniczenia wielu negatywnych zjawisk związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych, nieprzestrzeganiem zasad ich podawania oraz sprzedaży.
Propagowanie właściwych postaw szczególnie wśród dzieci i młodzieży poprzez działania określone w programie, powinny tworzyć dzieciom i młodzieży warunki do trzeźwego i zdrowego stylu życia dla osiągnięcia właściwego rozwoju społeczności lokalnej. Współdziałanie wszystkich osób i instytucji oraz systematyczne i ciągłe prowadzenie działań wyeliminować ma całkowicie spożywanie napojów alkoholowych przez dzieci i młodzież. Realizacja programu pośrednio wpłynie na poprawę ogólnego stanu zdrowia, warunków socjalnych jak i bytowych w gminie, podniesienia poziomu wykształcenia oraz zmniejszenia poziomu bezrobocia, co w efekcie przyspieszy rozwój społeczno-gospodarczy gminy.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Jakub Duszczak Data wytworzenia:
14 lis 2006
Osoba dodająca informacje
Jakub Duszczak Data publikacji:
14 lis 2006, godz. 10:28
Osoba aktualizująca informacje
Jakub Duszczak Data aktualizacji:
14 lis 2006, godz. 10:28