Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy
Informator budżetowy „Skąd mamy pienidze i na co je wydajemy"
Szanowni Mieszkańcy Gminy Stepnica
Informator budżetowy „Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy,, powstał w ramach akcji społecznej Przejrzysta Polska. Wynika on z zasady rozliczalności, zgodnie z którą działalność instytucji publicznych jest prowadzona w sposób mierzalny i rejestrowany, dający możliwość przeanalizowania ilości sił i środków zaangażowanych w poszczególne działania oraz określenie odpowiedzialności konkretnych osób za podjęte działania. Informator budżetowy ma umożliwić Państwu uzyskanie informacji o tym, jak zaprojektowano budżet na 2006 rok oraz o rozliczeniu budżetów z poprzednich lat.
Chciałabym, aby ten informator przybliżył i pozwolił w sposób przystępny zapoznać się z najważniejszymi zadaniami przyszłorocznego budżetu oraz dał Państwu pojęcie o procesie jego tworzenia.
Wójt Gminy Stepnica
Andrzej Wyganowski
Mieszkańcy Gminy Stepnica
Przedłożony projekt budżetu Gminy Stepnica na rok 2006 jest czwartym budżetem kadencji na lata 2002 - 2006. Prace nad konstrukcją budżetu przebiegały pod dyktando założeń zmieniającej się ustawy o finansach publicznych, zmian ustawy o podatku PIT i CIT. Bezpośrednio do Wójta Gminy lub pośrednio poprzez Radę Gminy wpłynęło bardzo dużo wniosków uwzględniających potrzeby mieszkańców reprezentowanych przez sołectwa, stowarzyszenia, komitety społeczne , kluby, jednostki budżetowe , co do których Wójt musiał się ustosunkować i określić, które zostaną jako priorytety uwzględnione w budżecie. Tylko część zadań można było przyjąć do projektu budżetu. Cześć potrzeb powinna być zrealizowana, lecz środki pozostające do dyspozycji w roku 2006 nie są w stanie ich spełnić. Trzeba pamiętać , że Gmina jest w etapie realizacji restrukturyzacji zadłużenia z lat ubiegłych co powoduje, że ponad 10 % jej dochodów to obsługa długu.
Projekt budżetu na rok 2006 został ustalony na poziomie realnym do wykonania.
Dynamika wzrostu dochodów budżetu ustalona została na poziomie :
do budżetu uchwalonego na rok 2005 o wskaźnik 19,56 %,
Dynamika wzrostu wydatków budżetu ustalona została na poziomie :
do budżetu uchwalonego na rok 2005 o wskaźnik 18,56 %,
Planowana inflacja w roku 2006 wyniesie od 1,5÷2,5%. Wskaźniki wzrostu budżetu po stronie dochodów są na podobnym poziomie na co złożyły się następujące fakty :
- naliczenie subwencji na zadania oświatowe do kwoty 2.770.238,- zł ,
niższej stawki ceny średniej skupu żyta do poziomu 27,88 zł za 1q , co ma wpływ na dochody z podatku rolnego , i średniej ceny drewna 131,35 zł, co ma wpływ na wysokość podatku leśnego,
zwiększenie wpływów z podatków lokalnych : od nieruchomości , środków transportu , rolnego, leśnego,
- procentowy udział gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych na rok 2006 wynosi 39,34 %,
- utrzymany został w dotychczasowej wysokości 6,71% udział gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych,
- wysokość składek na fundusz ubezpieczeń społecznych pozostaje na dotychczasowym poziomie,
- wysokość składek na Fundusz Pracy ustalono na poziomie 2,45 %,
W strukturze budżetu po stronie wydatków relacja między akumulacją, a konsumpcją stanowi 16,97% - 83,03%. Planowana na rok 2006 struktura akumulacji finansowej przedstawiona została poniżej:
- inwestycje i remonty |
1.259.250,- zł |
- zakupy inwestycyjne |
11.500, -zł |
- spłata odsetek - obsługa zadłużenia |
192.000,- zł |
Razem: |
1.462.750,- zł |
Przedłożony projekt budżetu gminy na rok 2006 zaproponowany pod obrady Radzie Gminy jest niezrównoważony:
dochody budżetowe w wysokości 8.727.700,- zł
wydatki budżetowe w wysokości 8.616.842,- zł
ustala się przychody budżetu gminy w wysokości 689.142,- zł
ustala się rozchody budżetu gminy w wysokości 800.000,- zł
ustala się nadwyżkę budżetu w kwocie 110.858,- zł
Wymienione rozchody Wójt Gminy proponuje przeznaczyć na spłatę rat pożyczek.
- raty z NFOŚiGW w Warszawie kwota 500.000,- zł
- ratę pożyczki do Ministerstwa Finansów kwota 300.000,- zł
Razem Gmina spłaci w 2006 roku 800.000,- zł należności z tytułu pożyczek.
Część opisowa do budżetu Gminy Stepnica na rok 2006
Dochody
Budżet gminy na rok 2006 został opracowany na podstawie obowiązujących aktów prawnych regulujących gospodarkę finansową gminy w obecnym okresie.
Do projektu planu dochodów zostały włączone kwoty przekazane przez Ministerstwo Finansów
z tytułu:
subwencji wyrównawczej ,
subwencji oświatowej ,
kwotę dochodów gminy z tytułu 39,34% udziału gminy we wpływach w podatku dochodowym od osób fizycznych ,
Pragnę poinformować Wysoką Radę, że otrzymaliśmy informację od Wojewody Zachodniopomorskiego i Wojewódzkiego Biura Wyborczego o wielkości dotacji przeznaczonej na sfinansowanie zadań realizowanych przez Gminę jako zadania zlecone. Wielkości dotacji to kwota 1.542.870,-zł. Od Wojewody Gmina uzyska również dotacje na zadania własne w kwocie 214.000,- zł.
Podstawą do opracowania projektu budżetu po stronie dochodów to wykonanie dochodów za okres 10 miesięcy 2005 roku, przewidywane wykonanie na koniec roku 2005, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz przyjęte wskaźniki i założenia przez Ministra Finansów do opracowania projektu budżetu państwa na rok 2006.
Plany dochodów stanowią :
|
3.200.058,-zł
665,15 na 1 mieszkańca |
|
1.000.624,-zł na 1 mieszkańca 207,98 zł |
|
2.770.238,-zł
na 1 mieszkańca 575,81 |
|
1.542.870,-zł
na 1 mieszkańca 320,69 |
|
214.000,- zł
na 1 mieszkańca 44,48 |
I. Podatki i opłaty lokalne.
Największą kwotę dochodów budżetu gminy na rok 2006 stanowią wpływy z podatków i opłat lokalnych, które zostały zaplanowane z następujących źródeł:
Wpływy z podatku od nieruchomości od osób prawnych i fizycznych / 0310/ zaplanowano w wysokości 1.350.000,-zł co stanowi wzrost o 8,52 % do planu na rok 2005. Na wzrost podatku głównie wpływa zwiększenie ściągalności podatków.
Wpływy z podatku rolnego / 0320/ od osób prawnych i osób fizycznych skalkulowane zostały w wysokości 170.000,-zł., co stanowi spadek do planu na rok 2005 o 22,73 %. Mniejsze wpływy wynikają ze zmniejszenia ceny skupu 1 q żyta za 3 kwartały 2005 roku, która jest podstawą do naliczania podatku rolnego.
Wpływy z podatku leśnego / 0330/ ustalono w kwocie 132.000,-zł co jest równoważne do planu na rok 2005.
Podatek od środków transportowych / 0340/ od osób prawnych i osób fizycznych zaplanowano na poziomie 2005 roku w wysokości 21.600,- zł.
Wpływy z karty podatkowej / 0350/ zaplanowano na rok 2005 w wysokości 1.000,-zł.
Dochody z podatku od spadków i darowizn / 0360/ zaplanowano w kwocie 2.000,- zł.
Podatek od posiadanych psów / 0370/ zaplanowano w wysokości 6.000,-zł .
Wpływy z opłaty skarbowej / 0410/ zaplanowano w kwocie 10.000,-zł, co stanowi spadek o 50,00 % do planu roku 2005.
Opłatę targową / 0430/ zaplanowano w wysokości 200,- zł.
Wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu /§ 0480/ zaplanowane zostały na poziomie 2005 r. w kwocie 45.000,- zł,
Wpływy podatku od czynności administracyjno-prawnych /§ 0500/ kwota 51.000,- zł, co stanowi wzrost do planu na rok 2005 o 27,50%,
Odsetki / 0910/ z tytułu nieterminowego płacenia podatków i opłat przez osoby prawne osoby fizyczne zaplanowano w kwocie 11.200,-zł. Założono iż gdy dochody z tytułu odsetek przekroczą plan to w ciągu roku nastąpi jego zwiększenie. Trudno jest przewidzieć skutki nieterminowego płacenia podatków.
II. Udziały w podatkach.
Udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych / 0010/ ustalone zostały w wysokości 39,34%. Kwota przyjęta do budżetu na rok 2005 skalkulowana została przez Ministerstwo Finansów w wysokości 815.158,- zł. Należy nadmienić, że kwota ta nie jest ostateczna, a jedynie ma informacyjny i szacunkowy charakter, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie szacunków i prognoz.
Udziały gminy w podatku dochodowym od osób prawnych / 0020/ zostały utrzymane w wysokości 6,71%. Wpływy z tego tytułu zaplanowano w wysokości 100.000,-zł w porównaniu do planu po zmianach za rok 2005 oznacza spadek o około 37,50 %.
III. Dochody z majątku gminy to /Dział 700/ :
Wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowania wieczystego nieruchomości /0470/ skalkulowano w wysokości 14.000,-zł, co stanowi 116,67 % do planu na rok 2005.
Wpływy planowane przez gminę z dzierżaw mienia komunalnego / 0750/ , które skalkulowano do budżetu na rok 2006 w wysokości 130.000,-zł, wynikają z zawartych umów na dzień 1 listopada 2005 r.
Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności /§ 0760 / zaplanowano w kwocie 10.000,- zł.
Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych / 0870/ zaplanowano w wysokości 222.400,-zł.
Odsetki /§ 0920 / z tytułu nieterminowego wpłacania dochodów z majątku gminy oraz odsetek za płatność w ratach skalkulowano na kwotę 2.000,- zł.
IV. Pozostałe dochody budżetu gminy na rok 2006 zaplanowane zostały z tytułu:
Dział 630 Turystyka wpływy w ramach programu INTERREG IIIC CoPraNet /§ 2708/ w kwocie 64.750,-zł.
Dział 710 Wpływy z usług i dzierżaw na cmentarzu /§ 0750 i 0830/ do budżetu skalkulowano w kwocie po 5.000,-zł, co daje razem 10.000,- zł
Dział 750 dochody realizowane przez Urząd Gminy : wydawania dowodów osobistych /§ 2360/ kwota 500,- zł, z opłaty administracyjnej /§ 0450/ kwota 5.000,- zł, z tytułu wpływów z różnych opłat / § 0690 / kwota 250,- zł.
Dział 754 dochody wypracowane przez OSP, usługi podnośnika /75412 § 0830 / w kwocie 6.000,- zł. Jeżeli w ciągu roku nastąpi zwiększenie wykonania tego planu , środki te zwiększa budżet OSP w Gminie Stepnica.
Dział 758 Odsetki od rachunków bankowych i lokat /§ 0920/ kwota 10.000,- zł.
Dział 852 dochody wypracowane przez OPS w ramach usług opiekuńczych /§ 0830/ kwota 8.000,- zł.
V. Subwencje.
Dochody budżetu gminy na rok 2006 to również subwencja oświatowa i wyrównawcza. Projektowana subwencja na rok 2006 została ustalona przez Ministerstwo Finansów według zasad określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i stanowi kwotę 3.770.862,-zł, z tego:
Subwencja oświatowa 2.770.238,-zł w porównaniu do kwoty planu na początku 2005 roku została zwiększona o kwotę 189.330,- zł.
Subwencja wyrównawcza kwota 1.000.624,- zł. W tym przypadku w porównaniu z rokiem 2005 mamy zwiększenie dochodów o kwotę 182.599,- zł. Na wysokość tej subwencji od roku 2005 ma bezpośredni wpływ faktycznie możliwe wykonanie dochodów podatkowych gminy nie pomniejszonych o umorzenia i skutki stosowania mniejszych niż maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych.
Subwencja równoważąca kwota 0,- zł, co stanowi zmniejszenie do roku 2005 o kwotę 39.556,- zł.
Generalnie wysokość subwencji zwiększyła się o kwotę 332.373,-zł, tj. 9,66 %.
VI. Dotacje.
Wzorem lat ubiegłych dochody budżetu gminy na rok 2006 zostały zwiększone o wstępne kwoty dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych realizowanych przez Gminę w wysokości 1.542.780,-zł, w tym : na zadania z zakresu Urzędu Wojewódzkiego kwota 65.000,- zł, Krajowego Biura Wyborczego kwota 780,- zł oraz pomoc społeczna w kwocie 1.477.000. Szczegółowy podział przedstawia załącznik nr 4 do uchwały budżetowej.
W projekcie budżetu ujęto również kwoty dotacji na zadania własne tj. ośrodki pomocy społecznej i wypłatę pewnych świadczeń z opieki społecznej na kwotę 214.000,- zł.
Kwoty dochodów w rozbiciu na poszczególne działy , rozdziały , paragrafy przedstawiają załączniki o numerach 1, 2, 3 i 4, do projektu uchwały budżetowej na rok 2006.
Wydatki.
Wydatki budżetowe na rok 2006 zostały skalkulowane w kwocie 8.616.842,-zł. Struktura wydatków przedstawia się następująco:
Wydatki na finansowanie zadań inwestycyjnych z budżetu gminy określono w wysokości 1.139.250,- zł.
Wydatki na finansowanie zakupów inwestycyjnych określono w wysokości 11. 500,-zł.
Wydatki bieżące określone zostały w wysokości 7.466.092,-zł w tym :
Remonty - wykonawstwo określono na kwotę 120.000,- zł,
Wydatki na obsługę długu - 192.000,- zł,
Dotacje - kwota 454.708,- zł,
Wynagrodzenia i pochodne kwota 3.260.425,- zł.
Najwięcej środków finansowych z budżetu przeznaczono na realizację zadań:
Oświata i wychowanie 37,97 % kwota 3.272.091,- zł,
Pomoc społeczna 22,74 % kwota 1.959.900,- zł,
3 Administracja publiczna 11,76 % kwota 1.013.645,- zł,
4. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 7,37% kwota 635.033,- zł,
5. Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 2,72% kwota 234.718,- zł,
6. Turystyka 3,22% kwota 277.816,- zł,
7. Działalność usługowa 3,05% kwota 263.000,- zł,
8. Transport i łączność 2,82 % kwota 242.750,- zł,
9. Obsługa długu publicznego 2,29%, kwota 197.000,- zł,
10. Bezpieczeństwo i ochrona przeciwpożarowa 1,92% kwota 175.028,-zł.
Udział pozostałych działów w wydatkach ogółem zawiera się w przedziale procentowym od 0,1 do 1,65%.
Podział wydatków w działach klasyfikacji budżetowej przedstawia się poniżej:
Dział 010 - Rolnictwo
W dziale tym zaplanowano kwotę w wysokości 4.500,-zł. Stanowi to 0,05 % całości wydatków.
Zaplanowane środki finansowe przeznaczone zostały na bieżące utrzymanie przepustów i rowów na terenie gminy oraz zapłatę należnej kwoty na rzecz izby rolniczej od faktycznych wpływów podatku rolnego.
Dział 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę
Zaplanowano środki w rozdziale 40003 dostarczanie energii elektrycznej na potrzeby muszli koncertowej w Czarnocinie w kwocie 4.000,- zł.
Dział 600 - Transport i łączność
Zaplanowano środki w kwocie 242.750,- zł tj. 2,82% ogółu wydatków , w tym na finansowanie inwestycji drogowych kwota 70.000,- zł. modernizacja portu morskiego kwota 100.000,- zł.
Rozdział 60004 - Lokalny transport zbiorowy, kwota 12.050,- zł na utrzymanie bieżące przystanków komunikacji zbiorowej, remonty i ewentualne postawienie nowych wiat.
Zaplanowano środki finansowe przeznaczone na zadania remontowe i utrzymania ulic w zakresie rozdziału 60016 Drogi gminne na:
remont nawierzchni dróg gruntowych i bitumicznych, chodników kwota 52.700,-zł,
utrzymanie oznakowania pionowego oraz zakup nowych znaków, utrzymanie dróg zimą kwota 8.000,-zł.
Finansowane inwestycje w zakresie transportu to założona budowa ulicy Jana III Sobieskiego kwota 50.000,- zł oraz wkład na budowę drogi gruntowej w Gąsierzynie kwota 20.000,- zł.
W rozdziale 60041 Infrastruktura portowa zaplanowano inwestycję w Porcie Morskim w Stepnicy w wysokości 100.000,- zł jako kwota przeznaczona na uruchomienie nabrzeża północnego.
Dział 630 - Turystyka
W dziale tym zaplanowano środki finansowe w kwocie 277.816,-zł tj. 3,22% ogółu wydatków.
W rozdziale 63003 Zadania w zakresie upowszechniania turystyki zaplanowano kwotę 263.500,- zł, z czego na inwestycje w postaci budowy ścieżek rowerowych kwota 170.000,- zł, wydatki bieżące kwota 93.500,- zł z przeznaczeniem na :
dotacje dla organizacji pożytku publicznego kwota 14.500,- zł na wykonywanie zadań gminnych w zakresie turystyki i rekreacji,
wydatki związane z promocją kwota 9.000,- zł,
wydatki w ramach programu CoPraNet kwota 70.000,- zł.
W rozdziale 63095 Pozostała działalność zaplanowano wydatki w kwocie 14.316,- zł z przeznaczeniem na wydatki bieżące tj. utrzymanie plaży wraz z remontami i zatrudnieniem ratowników w Stepnicy.
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa
W dziale tym zaplanowano środki finansowe w kwocie 142.000,-zł tj. 1,65% ogółu wydatków.
W rozdziale 70005 przeznacza się kwotę 37.000,- zł na wydatki związane z wykonaniem niezbędnych remontów w budynkach komunalnych, 65.000,- zł na wydatki związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży oraz kwotę 40.000,- zł jako wydatki inwestycyjne z przeznaczeniem na wykup gruntów lub nieruchomości na cele gminne.
Dział 710 - Działalność usługowa
Wydatki w tym dziale stanowią kwotę 263.000,- zł tj. 3,05% wszystkich wydatków. Przeznacza się je na plany zagospodarowania przestrzennego (rozdział 71004) kwota 105.000,- zł, prace geodezyjne i kartograficzne (rozdział 71013) kwota 45.000,- zł, utrzymanie cmentarzy (rozdział 71035) kwota 113.000,- zł, z czego 100.000,- zł na wydatki inwestycyjne związane z powiększeniem i ogrodzeniem cmentarza komunalnego w Stepnicy.
Dział 750 - Administracja publiczna
W dziale tym zaplanowano wydatki w wysokości 1.013.645,- zł, tj. 11,76 % całości wydatków na rok 2006.
Wydatki bieżące ustalono w wysokości 998.645,- zł , na inwestycje 15.000,- zł.
W dziale tym realizuje się następujące zadania :
Rozdział 75011 Urząd wojewódzki kwota 65.000,- zł - zadania finansowane przez Wojewodę. Wydatki głównie na pobory, zakup usług.
Rozdział 75022 Rada Gminy wydatki w wysokości 50.428,- zł.
Rozdział 75023 Urząd Gminy wydatki w kwocie 875.780,- zł, z czego :
wydatki na wynagrodzenia i pochodne 646.500,- zł,
wydatki bieżące (eksploatacja, obsługa urzędu, zakup materiałów biurowych, remonty) kwota 214.280,- zł w tym 19.000,- zł z przeznaczeniem na remonty w budynku Urzędu Gminy,
wydatki inwestycyjne 15.000,- zł, głównie na zakup oprogramowania, stanowisk komputerowych.
Pozostała działalność, rozdział 75095 kwota 22.437 ,- zł na wydatki związane z funkcjonowaniem sołectw, składka na związki do których należy Gmina.
Dział 751- Urzędy naczelnych organów władzy państwowej , kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
Wydatki określono w wysokości 780 zł, w całości finansowane z Krajowego Biura Wyborczego z przeznaczeniem na aktualizację spisu wyborców.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
W dziale tym zaplanowano wydatki rzędu 165.028,- zł, co stanowi 1,92% wartości budżetu po stronie wydatków.
Ze środków tych sfinansowane będą wydatki Ochotniczych Straży Pożarnych (rozdział 75412) w wysokości 154.328,- zł.
W rozdziale 75414 Pozostała działalność przewidziano kwotę 6.500,- zł na remont pomieszczeń zarządzania kryzysowego na II piętrze budynku Urzędu Gminy.
W rozdziale 75495 Obrona cywilna przewidziano kwotę 4.200,- zł, na udział w programie powiatowym związanym z bezpieczeństwem.
Dział 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
W dziale tym zaplanowano wydatki rzędu 12.000,- zł, co stanowi 0,14% wartości budżetu po stronie wydatków.
Ze środków tych sfinansowane będą wydatki związane z poborem podatków takie jak : wydruk decyzji podatkowych, usługi pocztowe, komornicze, egzekucja, opłaty sądowe.
Dział 757 - Obsługa długu publicznego
W dziale tym zaplanowano środki na spłatę odsetek od pożyczek oraz zaciągniętych zobowiązań w wysokości 197.000,- zł, oraz innych wydatków związanych z obsługą długu (opłaty notarialne, opinie prawne, analizy, koszty przejazdów) w kwocie 5.000,- zł. Obsługa zadłużenia to 2,29 % wszystkich wydatków i 2,26% dochodów.
Dział 758 - Różne rozliczenia
W dziale tym utworzono rezerwę ogólną na kwotę 30.000,- zł. Kwota jest do dyspozycji Wójta Gminy w razie nie przewidzianych wydatków spowodowanych zdarzeniami losowymi.
Dział 801 Oświata i wychowanie
Wydatki tego działu to kwota 3.272.091,- zł , co stanowi 37,97 % ogółu wydatków.
W rozbiciu na rozdziały wydatki te przedstawiają się następująco :
80101 Szkoły podstawowe kwota 2.025.627,- zł, w tym : wynagrodzenia i pochodne kwota
1.354.831,- zł, remonty i inwestycje kwota 252.000,-zł.
80104 Przedszkola kwota 222.927,- zł, w tym dotacja dla przedszkola publicznego w wysokości 180.390,- zł. Pozostałe środki 36.010 to wynagrodzenia pracowników klas „0”.
80110 Gimnazja kwota 838.078,- zł, w tym remonty 3.000,- zł, wynagrodzenia 712.576,- zł.
80113 Dowozy Szkolne, zaplanowano wydatki na poziomie 171.110,- zł.
80145 Komisje egzaminacyjne kwota 385,- zł.
80146 Dokształcanie nauczycieli kwota 13.614,- zł.
80195 Pozostała działalność kwota 350,- zł na konkurs wiedzy o ruchu drogowym.
Plany wydatków szkół zostały przedstawione według propozycji złożonych przez dyrektorów jednostek z uwzględnieniem uwag :
Subwencja oświatowa otrzymana z Ministerstwa Finansów w kwocie 2.770.238,- zł, nie w pełni pokrywa wydatki związane z funkcjonowaniem oświaty.
Dział 851 Ochrona zdrowia
W dziale tym zaplanowano środki w wysokości 68.980,- zł, które stanowią 0,80 % wydatków budżetowych. Planuje się je przeznaczyć na :
Rozdział 85121 - Lecznictwo ambulatoryjne w kwocie 1.500,- zł, na wydatki bieżące i 20.000,- zł związane z remontami w ośrodkach zdrowia.
Rozdział 85154 Przeciwdziałanie alkoholizmowi kwota 45.000,- zł, która jest równoważna zaplanowanym wpływom z tytuły opłat za wydanie koncesji na sprzedaż alkoholu. Wydatki na ten cel będą zgodne z uchwalonym przez Radę preliminarzem wydatków GKRPA na rok 2006.
Planuje się również wydatki na realizację programów profilaktycznych i zakup szczepionek rozdział 85195 Pozostała działalność w kwocie 2.480,- zł na szczepionki przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby, śwince, odrze, na wniosek Powiatowej Stacji Sanitarnej w Goleniowie.
Dział 852 Pomoc społeczna
Wydatki zaplanowane to kwota 1.959.900,- zł, co stanowi 22,66% całości wydatków. Większość z nich, bo aż 1.477.000,- zł jest finansowana z dotacji na zadania zlecone przez Wojewodę Zachodniopomorskiego i kolejne 214.000,- zł z dotacji od Wojewody na zadania własne. Z budżetu Gminy na pomoc społeczną Gmina wydatkuje ze środków własnych w roku 2006 kwotę 258.000,- zł.
Wydatki z pomocy społecznej przeznacza się na :
Zabezpieczenie kwoty na ewentualny pobyt w domach pomocy społecznej mieszkańców z terenu gminy w kwocie 1.900,- zł, oraz kwota 3.100,- zł na wspólne zadanie z Gminą Goleniów - utrzymanie schroniska dla bezdomnych w Białoniu.
wypłatę świadczeń rodzinnych (rozdział 85212). Jest to zadanie w 100% finansowane przez Państwo i wynosi w roku 2006 1.368.000,- zł. Z tego ma być utrzymany również pracownik wypłacający świadczenia.
Rozdział 85213 w kwocie 15.000,- zł na składki na ubezpieczenie społeczne za osoby nie będące objęte tym obowiązkiem. Wydatki w 100% finansowane w ramach zadań zleconych,
Rozdział 85214 Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne kwota 220.000,- zł, w tym 30.000,- zł środki własne gminy, pozostałe dotacja na zadania własne i zlecone od Wojewody,
Rozdział 85215 Dodatki mieszkaniowe przewidywana kwota to 60.000,- zł,
Rozdział 85219 Ośrodki Pomocy Społecznej wydatki rzędu 164.550,- zł w tym 97.000,- dotacja od Wojewody. Wydatki związane z funkcjonowaniem Ośrodka, przede wszystkim pobory, media, usługi. Rok 2006 będzie trudnym do realizacji w tym rozdziale w związku z planowanym przejściem na emeryturę jednego pracownika wraz z nagrodą jubileuszową.
Rozdział 85228 Usługi opiekuńcze, kwota 56.350,- zł z przeznaczeniem na utrzymanie opiekunek społecznych na terenie Gminy Stepnica.
Rozdział 85295 Pozostała działalność kwota 71.000,- zł z przeznaczeniem na dożywianie uczniów w szkołach, w tym dotacja od Wojewody 21.000,- zł.
Ogólnie można powiedzieć , ze jak co roku budżet Pomocy Społecznej jest niedoszacowany. W ciągu roku Wojewoda powinien zwiększać go w ramach zadań zleconych według sprawozdań napływających z Gminy. Generalnie model polityki pomocy społecznej Państwa zmierza do wykorzystywania ośrodków nie do wypłacania świadczeń, ale wskazywaniu innych form pomocy w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych.
Dział 854 Edukacyjna Opieka Wychowawcza
Wydatki tego działu to plan w wysokości 51.601,- zł z przeznaczeniem na utrzymanie świetlic w szkołach (rozdział 85401) kwota 46.601,- zł , obejmująca wynagrodzenia i pochodne, oraz wydatki związane z organizacją kolonii i obozów oraz innych form wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej (rozdział 85412) kwota 5.000,- zł.
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wydatki w tym dziale to kwota 635.033,- zł , co stanowi 7,37% całości wydatków.
W poszczególnych rozdziałach wydatki przedstawiają się następująco :
Rozdział 90001 Gospodarka ściekowa i ochrona wód, kwota 420.000,-zł w całości na wydatki inwestycyjne :
wykonanie przyłączy kanalizacyjnych, do mieszkania komunalnego na ulicy Sikorskiego 20.000,- zł,
budowa kanalizacji sanitarnej pozostałych wsi (Widzieńsko) w Gminie Stepnica, kwota 400.000,- zł ,
Rozdział 90003 Oczyszczanie miasta i gminy kwota 81.220,- zł, z przeznaczeniem głównie na opłacenie pracowników wykonujących to zadanie, w tym również odprawa pracownika przechodzącego na wcześniejszą emeryturę. Kwota 24.250,- zł to zadanie inwestycyjne jako wkład Gminy w kosztach rozwiązania gospodarki odpadami w ramach RXXI. Za usługę wywozu pojemników z plastikami w roku 2006 zapłacimy 18.000,- zł.
Rozdział 90004 Utrzymanie zieleni w miastach i gminie kwota 4.300,-zł z przeznaczeniem na zakup niezbędnych materiałów i usług.
Rozdział 90015 Oświetlenie ulic, placów i dróg kwota 95.000,- zł na zakup usług konserwacji oświetlenia i zakup energii.
Rozdział 90095 Pozostała działalność kwota 34.513,- zł. Kwotę 15.600,- zł przeznacza się na wkład gminy na zatrudnienie pracowników interwencyjnych i pozbawionych wolności, jeżeli Gmina w roku 2006 takich otrzyma, w przeciwnym wypadku na zatrudnienie osób zajmującym się realizacją zadań z tego działu. Pozostałe wydatki bieżące to zakup niezbędnego wyposażenia, materiałów w ramach utrzymania porządku w Gminie.
Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Wydatki tego działu skalkulowano w wysokości 234.718,- zł, tj. 2,72% wszystkich wydatków budżetu. W tym zaplanowano: dotacje 209.718,- zł , remonty kwota 5.000,- zł.
I tak w rozdziale 921 Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby kwota 156.808,- zł z przeznaczeniem jako dotacja dla Gminnego Ośrodka Kultury, 20.000,- zł na materiały i usługi 10.000,- zł na remonty klubów wiejskich.
W rozdziale 92109 Biblioteki kwota 52.910,- zł dotacja dla biblioteki na funkcjonowanie i prowadzenie Gminnego Centrum Informacji.
Dział 926 Kultura fizyczna i sport
Wydatki zaplanowane do realizacji w tym dziale to kwota 42.000,- zł, która stanowi 0,49% wszystkich wydatków.
Zaplanowano następujące pozycje:
W rozdziale 92601 Obiekty sportowe kwota 4.000,- zł na remont stadionu w Stepnicy i innej infrastruktury sportowej.
W rozdziale 92604 Instytucje kultury fizycznej kwota 38.000,- zł z przeznaczeniem na dotacje dla klubów 35.000,- zł (w tym KP „Pionier” , Zalew, TKKF Stepnica i inne kluby ) oraz 3.000,- zł na zakup sprzętu sportowego dla instytucji kultury fizycznej.
Z przestawionych danych wynika, iż w roku 2006 suma wszystkich wydatków to kwota 8.616.842,- zł. W kwocie tej założono wydatki na zakupy inwestycyjne w wysokości 11.500,- zł, na remonty 120.000,- zł, na inwestycje kwota 1.139.250,- zł. W związku z faktem, że planowana spłata zadłużenia w kolejnych latach począwszy od rok 2005 stale rośnie, to ze względu na fakt większej dynamiki spłaty zadłużenia niż osiąganych dochodów wydatki realnie będą musiały maleć w kolejnych latach. Stąd polityka wykonywania wszelkich prac, których efektem będzie zmniejszenie kosztów funkcjonowania, aby można było wykonać założenia.
Obsługa zadłużenia jest uzależniona od stopy redyskonta weksli. W związku z faktem, że w roku 2005 znacznie one spadły i z sytuacją polityczną istnieje realne zagrożenie, że trzeba będzie zwiększać wydatki tego działu w ciągu roku. Spłata zadłużenia będzie następowała do roku 2012.
Informacja o stanie zadłużenia Gminy Stepnica na dzień 31 grudnia 2005 r.
Na dzień 31 grudnia 2005 r. łączny dług wyniesie :
wobec NFOŚiGW w Warszawie z tytułu pożyczki kwota 2.000.000,- zł.
wobec Ministerstwa Finansów z tytuły pożyczki kwota 4.908.000,- zł.
Razem zadłużenie 6.908.000,- złotych, co jest zgodne z wytycznymi i prognozami z raportu o stanie gospodarki Gminy wykonanym przez RIO Szczecin i z prognozą do pożyczki z MF.
Zobowiązania wymagalne na koniec roku 2005 nie występują.
Szanowni Państwo!
Projekt budżetu na rok 2006 jest trudny do realizacji, bowiem finansowanie opiera się na założonych dochodach i nadwyżce z lat 2004 i 2005.
Przedłożona do budżetu prognoza łącznej kwoty długu publicznego ma następujące założenia:
spłata planowanych rat pożyczki w NFOŚiGW oraz z Ministerstwa Finansów,
uzyskanie w roku 2008 w NFOŚiGW umorzenia min. 15% otrzymanej pożyczki , tj., kwoty 525.000,- zł, lecz wprowadzenie dopiero po uzyskaniu decyzji.
Projekt budżetu oprócz dochodów i wydatków przedstawia również :
przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska,
przychody i wydatki Gospodarstwa Pomocniczego Zarząd Portu, gdzie wydatki to głównie niezbędne nakłady na dopuszczenie do eksploatacji nabrzeża północnego,
przychody i wydatki zakładu budżetowego Przedszkole publiczne w Stepnicy, obejmujące głównie wydatki związane z utrzymaniem personelu grup nie objętych obowiązkiem nauczania.
STAN MIENIA KOMUNALNEGO NA DZIEŃ 15.11.2005r.
1. Powierzchnia gruntów ogółem 177,51 ha tj. 1 775 181 m2 o wartości 16 700 228,52 zł
w tym:
1.1.oddane w użytkowanie wieczyste 289 625 m2 x 7,59 zł = 7 861 972,47 zł
1.2.prawo użytkowania wieczystego gruntu o pow. 205 169 m2 przejęte nieodpłatnie od PKP S.A o wartości tego prawa 196.887,52 zł
1.3.oddane w dzierżawę 234 119 m2 x 7,59 zł = 1 776 963,21 zł
1.4.grunty pod drogami i wodami 244 032 m2 x 3,80 zł = 972 321,60 zł
1.5.pozostałe grunty 802 236 m2 x 7,59 zł =6 088 971,24 zł
wartość gruntu z pkt 1.1 i 1.5 przyjęto wg stawki z roku ubiegłego
wartość gruntu z pkt 1.2 przyjęto z umowy notarialnej nieodpłatnego przekazania prawa użytkowania wieczystego
wartość gruntu z pkt 1. 4 przyjęto wg stawki z roku ubiegłego.
wartość budynków i budowli wg wykazu środków trwałych 28 967 280,00 zł
( w załączeniu informacja o stanie mienia i władających)
Rozdysponowanie w roku 2005.
Ubyło poprzez sprzedaż - 18.135 m2
przybyło poprzez wykup i nabycie prawa użytkowania wieczystego - 207 657 m2
Sprzedano 5 lokali mieszkalnych (w tym jeden lokal umowa notarialna będzie podpisana do
końca listopada 2005r.) za łączna kwotę 24 965,21 zł
Sprzedano 18 działek (15 w Czarnocinie , 2 w Kopicach, 1 w Stepnicy / Bogusławie)
w przypadku 5 działek termin umowy notarialnej ustalono na 1 grudnia 2005r. za łączna kwotę 230 708,00 zł
Przeniesiono prawo użytkowania wieczystego w prawo własności 1 działki w Kopicach za kwotę 6453,00 zł
Nabyto nieodpłatnie prawo użytkowania wieczystego gruntów trasa kolei wąskotorowej o łącznej pow. 20.5169 ha od PKP S.A.
Nabyto odpłatnie własność działek stanowiących drogi ul. Portowa i ul. Jagiellońska od PKP S.A. o pow.. 0.1831 ha (za zobowiązania podatkowe) w kwocie 19 286,50 zł .
Nabyto odpłatnie prawo użytkowania wieczystego gruntu , działka przy porcie przeładunkowym o pow. 0,3677 ha za kwotę 25 362,07 zł
Przejęto nieodpłatnie od RSP XXX-Lecia w Gąsierzynie w likwidacji grunt pod boisko za kwotę 3 979,66 zł
Zakupiono lokal użytkowy - Świetlica wiejska w Widzieńsku łącznie z udziałami w nieruchomości za kwotę 8 980,64 zł.
INFORMACJA O STANIE MIENIA KOMUNALNEGO WEDŁUG STANU |
||||
NA DZIEŃ 15.11.2005 ROKU |
|
|||
L.p. |
Nazwa środka |
2004 rok |
2005 rok |
Zmiany |
|
ŚRODKI TRWAŁE |
38 968 286,00 |
39 379 537,00 |
411 251,00 |
I |
Grunty |
5 340 776,00 |
5 447 317,00 |
106 541,00 |
|
Powierzchnia ogółem |
1 583 714 m2 |
1 775 181 m2 |
|
w tym: |
wieczyste użytkowanie |
290 118 m2 |
289 625 m2 |
|
|
będące w wiecz. użytkow. Gminy |
|
205 169 m2 |
|
|
dzierżawa i użyczenie |
231 479 m2 |
234 119 m2 |
|
|
grunty pod drogami i rowami |
325 795 m2 |
244 032 m2 |
|
|
grunty zabudowane i inne |
736 322 m2 |
802 236 m2 |
|
II |
Budynki |
5 643 556,00 |
5 608 198,00 |
-35 358,00 |
|
Oświata |
3 615 915,00 |
3 597 913,00 |
-18 002,00 |
|
Kultura |
160 803,00 |
160 803,00 |
0,00 |
|
Urząd Gminy |
1 866 838,00 |
1 849 482,00 |
-17 356,00 |
w tym: |
mieszkalne |
654 025,00 |
609 847,00 |
-44 178,00 |
|
pozostałe |
1 212 813,00 |
1 239 635,00 |
26 822,00 |
III |
Budowle |
23 382 196,00 |
23 359 082,00 |
-23 114,00 |
|
Oświata |
180 973,00 |
180 973,00 |
0,00 |
|
Kultura |
18 523,00 |
18 523,00 |
0,00 |
|
Urząd Gminy |
23 182 700,00 |
23 159 586,00 |
-23 114,00 |
IV |
Kotły i maszyny energetyczne |
182 717,00 |
251 375,00 |
68 658,00 |
|
Oświata |
160 689,00 |
229 347,00 |
68 658,00 |
|
Urząd Gminy |
22 028,00 |
22 028,00 |
0,00 |
V |
Maszyny, urządzenia i aparaty |
|
|
|
|
ogólnego zastosowania |
3 713 936,00 |
3 678 972,00 |
-34 964,00 |
|
Oświata |
229 347,00 |
177 026,00 |
-52 321,00 |
|
Kultura |
4 875,00 |
43 402,00 |
38 527,00 |
|
Ośrodek Pomocy Społecznej |
14 500,00 |
14 500,00 |
0,00 |
|
Urząd Gminy |
3 465 214,00 |
3 444 044,00 |
-21 170,00 |
VI |
Urządzenia techniczne |
159 326,00 |
160 694,00 |
1 368,00 |
VII |
Narzędzia, ruchomości i wypo- |
|
|
|
|
sażenie |
201 701,00 |
196 999,00 |
-4 702,00 |
VIII |
Środki transportowe |
344 078,00 |
676 900,00 |
332 822,00 |
|
|
|
|
|
|
POZOSTAŁE ŚRODKI TRWAŁE |
623 342,00 |
793 512,00 |
170 170,00 |
|
Oświata |
242 677,00 |
324 686,00 |
82 009,00 |
|
Kultura |
88 859,00 |
123 393,00 |
34 534,00 |
w tym |
zbiory biblioteczne |
50 841,00 |
59 543,00 |
8 702,00 |
|
Opieka Społeczna |
11 756,00 |
12 615,00 |
859,00 |
|
Urząd Gminy |
280 050,00 |
332 818,00 |
52 768,00 |
|
WARTOŚCI NIEMATERIALNE |
|
|
|
|
I PRAWNE-progr.komputerowe |
44 392,00 |
44 557,00 |
165,00 |
w tym: |
Oświata |
16 113,00 |
16 278,00 |
165,00 |
|
Opieka społeczna |
3 403,00 |
3 403,00 |
0,00 |
|
Urząd Gminy |
24 876,00 |
24 876,00 |
0,00 |
|
FINANSOWY MAJĄTEK TRWAŁY |
6 000,00 |
6 000,00 |
0,00 |
|
Akcje w ZARR |
1 000,00 |
1 000,00 |
0,00 |
|
Akcje w ZART |
5 000,00 |
5 000,00 |
0,00 |
|
OGÓŁEM WARTOŚĆ MIENIA |
|
|
|
|
KOMUNALNEGO |
39 642 020,00 |
40 223 606,00 |
581 586,00 |
Sporządziła: G.Dzierzgowska, M.Klepinowska |
|
|
17
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Jakub Duszczak Data wytworzenia:
24 lis 2005
Osoba dodająca informacje
Jakub Duszczak Data publikacji:
24 lis 2005, godz. 14:13
Osoba aktualizująca informacje
Jakub Duszczak Data aktualizacji:
24 lis 2005, godz. 14:13