Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Stepnica

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Zarządzenie Nr 31/05 w sprawie wprowadzenia Kodeksu postępowania etycznego pracowników Urzędu Gminy w Stepnicy wraz z procedurą monitoringu oraz powołaniem Komisji Etyki

ZARZĄDZENIE NR 31/05

Wójta Gminy Stepnica

z dnia 15 kwietnia 2005r.

w sprawie wprowadzenia Kodeksu postępowania etycznego pracowników Urzędu Gminy w Stepnicy wraz z procedurą monitoringu oraz powołaniem Komisji Etyki

Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, póz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, póz. 558, Nr 113, póz. 984, Nr 153, póz. 1271, Nr 214, póz. 1806 z 2003 r. Nr 80, póz. 717, Nr 162, póz. 1568, z 2004 r. Nr 102, póz. 1055, Nr l ló.poz. 1203)), zarządzam, co następuje:

§1. Wprowadzam Kodeks postępowania etycznego pracowników Urzędu Gminy w Stepnicy, wraz z procedurą monitoringu, stanowiący załącznik nr l do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Powołuję Komisję Etyki w składzie:

1) Stanisława Rzymczyk - Zastępca Wójta

2) Maciej Herman - Sekretarz Gminy

3) Mirosław Guzikiewicz - Skarbnik Gminy

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik do Zarządzenia Nr J^/05 Wójta Gminy z dnia 15 kwietnia 2005r.

KODEKS POSTĘPOWANIA ETYCZNEGO PRACOWNIKÓW URZĘDU GMINY W STEPNICY

Rozdział I Zasady postępowania pracownika samorządowego

I. W celu uniknięcia podejrzeń o korupcję i o postępowanie nieetyczne, pracownik Urzędu Gminy w Stepnicy powinien:

1. Informować przełożonych o wszystkich niedociągnięciach i naruszeniach procedur, procesów oraz czynności realizowanych w Urzędzie. Pracownikom samorządowym zależy na tym, aby ich postępowanie było zgodne z prawem, etyczne i przejrzyste dla każdego członka wspólnoty samorządowej Gminy Stepnica, dlatego informują swoich przełożonych, aby można było podjąć działania w celu wyjaśnienia takich sytuacji oraz zapobiegania ich powstawaniu.

2. Nie wykorzystywać informacji uzyskanych w trakcie pracy dla osiągnięcia osobistych korzyści lub przewagi nad innymi.

3. Nie przekazywać informacji uzyskanych w trakcie pracy osobom trzecim, które mogą je wykorzystać dla własnych korzyści lub dla osiągnięcia przewagi nad innymi, którzy takich informacji pozyskać nie mogą.

4. W postępowaniu służbowym zachować polityczną neutralność.

5. Nie okazywać specjalnych względów jakiejkolwiek grupie np. przyjaciołom, krewnym, czy osobom, firmom polecanym przez krewnych lub znajomych, szczególnie w sytuacjach zawierania umów, składania zamówień.

6. Nie dyskryminować jakiejkolwiek części społeczności lokalnej.

7. Ujawniać przełożonemu obecne lub uprzednie powiązania prywatne lub rodzinne z osobami, z którymi zawiera się umowy, czy wydaje się decyzje ich dotyczące.

8. Wnioskować o awans, powołanie na stanowisko czy powierzenie stanowiska jedynie w oparciu o zdolność podjęcia obowiązków związanych ze stanowiskiem.

9. Nie uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym kandydatów w przypadku istnienia powiązań rodzinnych. Podobnie w przypadku podejmowania decyzji dotyczących ukarania, awansu czy wynagradzania.

10. Nie podejmować dodatkowego zatrudnienia, które pozostawałoby w konflikcie z interesami wspólnoty lokalnej lub konkurencyjnego wobec usług wykonywanych przez jednostki organizacyjne gminy, oraz takiego zatrudnienia, które prowadziłoby do powstania sytuacji konfliktu interesów innych pracowników Urzędu.

11. Nie rozpowszechniać wiedzy nabytej w czasie zatrudnienia, a której wykorzystanie byłoby sprzeczne z interesami społeczności lokalnej, a korzystne dla pojedynczych osób lub grupy osób.

12. Informować przełożonego o istnieniu powiązań o charakterze niematerialnym (np. rodzinnych lub koleżeńskich) lub materialnym (np. współwłasność), mogących wywołać konflikt interesów w odniesieniu do interesów Urzędu.

13. Informować przełożonego o podjęciu dodatkowego zatrudnienia.

14. Rozdzielać rolę zamawiającego i realizującego zamówienie w przypadku zamówień o wartości poniżej 6000 euro w obrębie samorządu. Procedury tych zamówień określa Regulamin udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości 6000 euro wprowadzony zarządzeniem Wójta. Procedury zamówień na wyższe kwoty reguluje ustawa o zamówieniach publicznych.

15. Nie przyjmować i nie przekazywać jakichkolwiek podarunków lub innych korzyści w zamian za uczynienie, przyspieszenie lub zaniechanie czynności służbowych.

16. Nie korzystać z zaproszeń na imprezy organizowane przez osoby ubiegające się o kontrakt lub realizujące kontrakt dla gminy, z innych względów niż reprezentacja władzy lokalnej, rzeczywista potrzeba przekazania informacji lub stanowiących istotną część życia społeczności lokalnej.

II. Gdy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa korupcji, czyli podejrzenie lub zaistnienie sytuacji:

• przekupstwa - przyjmowania wręczania dóbr materialnych w zamian za uzyskanie zamówień i kontraktów, koncesji, uniknięcie podatków,

• protekcji - kumoterstwa, faworyzowania opartego na nieformalnych powiązaniach,

• świadomego, niezgodnego z prawem dysponowania środkami budżetowymi i majątkiem będącym dobrem publicznym,

lub naruszenia zasad etyki, należy problem zgłosić bezpośredniemu przełożonemu lub Wójtowi, który:

1. W przypadku podejrzenia korupcji - zawiadomi organy ścigania i podejmie stosowne decyzje, zgodne z polskim prawem ujętym w Kodeksie Karnym i Kodeksie Postępowania Administracyjnego.

2. W przypadku podejrzenia naruszenia zasad etyki - podejmie stosowne decyzje i wdroży postępowanie zgodne z Regulaminem Pracy Urzędu Gminy w Stepnicy, rozdział „Odpowiedzialność porządkowa pracowników".

Rozdział II Pracownik samorządowy a klient

I. Aby postępować etycznie i wystrzegać się sytuacji zagrożeń konfliktami interesów, a także dbając o właściwe relacje z klientami należy przyjąć sposób postępowania zgodny z zasadami:

l .Klient nie jest człowiekiem znikąd, jest obywatelem naszej Gminy.

2. Klient nie zależy od nas, to my zależymy od niego.

3. Klient jest sensem i celem naszej pracy.

4. Klient ma prawo do starannej i miłej obsługi.

5. Niezależnie od tego, kim jesteś w Urzędzie- pamiętaj, że twoja pensja płacona jest z podatków mieszkańców.

II. W przypadkach naruszenia zasad etyki przez pracownika samorządowego klient ma prawo:

1. Złożyć skargę. Sposób składania skarg i wniosków przez klientów przewiduje Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz procedura obowiązująca w Urzędzie.

2. Wyrazić opinię o pracy urzędników za pośrednictwem ankiet wyłożonych w sekretariacie Urzędu Gminy. Ankiety analizowane są przez Wójta Gminy. Z treścią ankiety zapoznaje się pracownik, którego opinia dotyczy oraz jego bezpośredni przełożony.

3. Zgłosić swój problem Wójtowi. Stałe dni i godziny indywidualnych spotkań z Wójtem ułatwiają zgłoszenie problemów związanych z etyką pracowników

samorządowych, złożenie skargi oraz wdrożenie postępowania przewidzianego w Regulaminie Pracy Urzędu Gminy.

4. Prawa i obowiązki, nagrody i kary pracowników samorządowych reguluje ustawa o pracownikach samorządowych.

Rozdział III Monitoring kodeksu

l .Wojt zarządzeniem powołuje Komisję Etyki.

2.Komisja monitoruje kodeks postępowania etycznego.

3.Komisja zbiera się raz do roku i analizuje zgłoszone Wójtowi skargi i przeprowadzone postępowania, uwzględniając następujące czynniki:

> Czy w postępowaniach i zgłoszonych skargach rzeczywiście istniało

prawdopodobieństwo naruszenia kodeksu, > Czy ze zgłoszeń i skarg wynikają ogólne wnioski dot. wprowadzenia

zmiany lub nowego zapisu w kodeksie.

> Czy zaistniały dodatkowe, nieprzewidziane okoliczności uzasadniające wprowadzenie zmian w kodeksie.

4.Propozycje zmian w kodeksie pracownicy mogą zgłaszać na piśmie Komisji.

5.Monitorowanie odbywa się raz do roku. W wyniku przeprowadzonych analiz Komisja opracowuje ewentualne zmiany w kodeksie postępowania etycznego i przedstawia je Wójtowi.

6. Wójt podejmuje decyzję o zatwierdzeniu zmian w kodeksie.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Jakub Duszczak

Data wytworzenia:
23 maj 2005

Osoba dodająca informacje

Jakub Duszczak

Data publikacji:
23 maj 2005, godz. 09:55

Osoba aktualizująca informacje

Jakub Duszczak

Data aktualizacji:
23 maj 2005, godz. 09:55